Struinen op Vliegveld Twente

In mijn online zoektocht naar nieuwe wandelplekken in Twente kom ik uit op een kaartje met wandelroutes op en bij Vliegveld Twente. Deze móeten we uittesten, hoe gaaf!

Volgens de toelichting zijn er verschillende aspecten te vinden, zoals een uitkijktoren, betonschotsen en nog veel meer! Lees snel verder voor meer informatie;

Volgens mijn bron bevindt zich een parkeerplaats aan de Vliegveldweg 345 in Enschede. We rijden er heen op navigatie. In de bocht zien we de hekken van het vliegveld. Deze staan open… Even twijfelen we, zouden we er gewoon op mogen rijden? We besluiten een kijkje te nemen en rijden stapvoets het terrein op.

We rijden de hekken door slaan rechts af en dan met de bocht mee naar links. Gelijk zien we de parkeerplaats links. Je mag dus gewoon het terrein op! Een snelle blik op het wandelnetwerk leert ons dat de kortste route hier 11 km is. Oef, nét iets te ver voor onze kleuter. Dan maar zelf een route bedenken!

Uitzicht over het vliegveld
We besluiten eerst naar de uitkijktoren te wandelen. Deze weg wijst zich eigenlijk vanzelf. Je volgt eerst het grindpaadje tot je bij een brede asfaltweg komt met rechts een houtenbruggetje. Hier sla je linksaf en dan zie je schuin voor je al de leger-groene uitkijktoren verschijnen.

Over het hele terrein vind je informatie borden met wat achtergrond informatie over het vliegveld. Zo ook in de uitkijktoren;

 

 

 

 

 

De toren is ca. 15 meter hoog en geeft een wijds uitzicht over het vliegveld. In de verte zie je ook daadwerkelijk vliegtuigen staan. Je krijgt er haast een vakantiegevoel van.

Op naar de betonschotsen
We lopen een klein stukje terug naar het asfalt en slaan dan linksaf. Heel in de verte – aan het einde van deze landingsbaan – zie je een vliegtuig staan. Tess wil er graag snel naartoe en zet een hardlooppas in.  J. kan natuurlijk niet achterblijven en samen doen ze een wedstrijdje;

Aan het einde van de oude landingsbaan liggen betonschotsen. De landingsbaan is opengebroken en de schotsen laten water door van de slenken die hier samenkomt. Een mooi plekje voor wat robuuste foto’s en een korte pauze.

Na springen van betonblok naar betonblok wandelen we weer terug. We laten de uitkijktoren aan onze rechterhand en gaan nu het houten bruggetje over. Vlak daarna is een pad van grevel naar rechts welke helemaal slingerend over het terrein gaat.

Air Fuel Station Zuid
In de verte zien we een heuvel met beton. Als we dichterbij komen lezen we op de borden dat het hier gaat om twee voormalige opslagtanks voor brandstof welke zijn opengesneden, deels ontmanteld en schoongemaakt.

Vanaf boven zie je in de opengebroken opslagtanks volgens Tess een ‘oog’.
Via tunnels welke afgesloten zijn met een deur heb je via een speciale lens kijk op het interieur van de tunnels. Het beeld is vrij wazig, maar als je eerst boven bent geweest herken je het gelijk. Als we het informatiebord bij de trap lezen komen we erachter dat Tess gelijk heeft en dat het inderdaad tegenwoordig een kunstwerk is met twee ogen die over het veld kijken. Ikzelf had dat er niet zo uitgehaald, maar voor een kind is dat waarschijnlijk heel logisch, ha!

Wat is er nog meer?
Als je verderloopt kom je ook nog bij een ‘Doppler’ – een ontmantelde hangar waar voorheen de motoren van straaljagers getest werden. Het is nu een kunstwerk waar ‘gespeeld’ wordt met (omgevings)geluid.
Vlak na deze Doppler kom je op een kruispunt, hier sla je rechtsaf het asfalt weer op.

Vrij aan het einde kom je bij Gefechtsstand. Eén van de gevechtsposten langs de Nederlands-Duitse grens. Vanuit dit permanent bemande commandocentrum hielden zo’n 80 personen het luchtruim in de gaten. De vergaarde informatie werd gebruikt bij de verdediging van bezet Nederland of om geallieerde toestellen aan te vallen. Alleen de fundering en vloeren zijn nog zichtbaar.

Daarna vind je aan je rechterkant de parkeerplaats weer. Ik heb deze route in het kaartje getekend met rood. Het gaat hier om een route van ongeveer 5 kilometer;

 

Eén antwoord op “Struinen op Vliegveld Twente”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *