Roadtrip Ierland – met baby

Na een hele planning en voorbereiding was het dan zover! Een road-trip met 10 maanden oude baby, in een klassieke Mini! Hoeveel zin ik er ook in had, ik was ook erg zenuwachtig of alles wel goed zou gaan.
We misten bijna de boot toen we met pech stonden en wat was ik blij met de reserve voedingen! Lees snel het hele verhaal;

Traditiegetrouw planden we onze vakantie om het IMM (Internationale Mini Meeting) heen welke in 2017 georganiseerd werd in Ierland. Het IMM is een evenement waar veel Mini liefhebbers samenkomen, je kunt het een beetje zien als een festival van mensen met dezelfde hobby (sommigen noemen het zelfs levenstijl)!

De heenreis via Harwich én het toppunt van de route; Snowdonia, Wales!
Gelijk besloten we te gaan, want Ierland stond al hoog op ons lijstje om eens te bezoeken! Gelukkig vond Tess het tot op heden altijd erg leuk om in de Mini te zitten, dus niets hield ons tegen. Allereerst nagedacht over de heenreis en gingen voor de nachtboot van Hoek van Holland – Harwich. Zo konden we slapend al een heel stuk van de reis afleggen.

Na heel wat voorpret over de route en het inpakken van de Mini (erg precisie werk, want het is nou eenmaal een kleine auto…) was het eindelijk zover! Op de boot naar Harwich hadden we een tweepersoonshut, Tess sliep in een Deryan tentje. Ideale tentjes trouwens, die hebben we veelzijdig gebruikt! De boot vertrok om 22:00 uur en meerde rond 05.30 uur aan waarna we om 06.30 uur de boot af konden. Mooi op tijd en maar goed ook, want we gingen deze dag Engeland doorkruizen.

Tot aan Wales reden we voornamelijk over snelwegen. Eenmaal in Wales aangekomen kozen we een toeristische route door Snowdonia National Park. En wat een goede keuze! Snowdonia is een ontzettend prachtig natuurgebied!

Deze dag was het een lange en warme rit, ik was blij dat ik Tess geleerd had om poedermelk met koud water te drinken! Dit scheelde echt zoveel stress en gedoe! Het laatste deel maakte qua omgeving veel goed en we kwamen daarna al vlug bij ons hotel vlakbij Holyhead aan.
De dag erna om 8.55 uur ging de boot naar Dublin! De overtocht naar Dublin is maar een kleine 3 uurtjes en deze tocht was overdag dus kon Tess volop genieten;

Ook was het wel even fijn de beentjes strekken, want na aankomst in Dublin reden we naar de andere kant van Ierland; County Mayo, daar was de Internationale Mini Meeting!

Genieten met vele andere (klassieke) Mini rijders
Het festival duurde vanaf donderdagmiddag tot en met maandagochtend en staat natuurlijk in het teken van de Mini’s. Er zijn hier dan standjes met onderdelen en kleding, een foodcorner, tentfeest en andere evenementen zoals een toertocht. Verder was er een prachtige wandelroute. Vervelen hoefden we ons dus niet en ook Tess keek haar ogen uit.

De ruige prachtige natuur van Ierland en de fantastische klipkusten
Na het IMM vervolgden we onze roadtrip via een ruig natuurgebied (Burren) naar Cliffs of Moher, deze klipkusten behoort tot de hoogste in Europa. Het is er vrij toeristisch, maar de rotsen zijn er erg prachtig! Na hier te hebben genoten reden we door naar onze Bed & Breakfast in Ballytigue.

De dinsdag van de reis zouden we aankomen bij een camping waar we een aantal nachten zouden blijven, op weg hier naartoe kwamen we door Adare. Toegegeven, in dit dorp staan mooie schilderachtige huisjes met rieten daken. Even overwogen we hier een nachtje te blijven, maar reden toch verder naar de geboekte camping in Killarney; Camping Flemings White Bridge in County Kerry. Hier verblijven is echt een aanrader!

Tips voor je bezoek aan West-Ierland;

• Bezoek bijvoorbeeld Dingle Peninsula, één de mooiste plekjes op aarde en rijdt nog even door via de Conor bergpas naar Dunquin, zeker de afstand waard! De terugweg langs Inch (een van de vele stranden op dit schiereiland). Inch beach is ook toegankelijk met de auto en we konden het niet laten om hier een paar plaatjes te schieten!

• Wandel verder ook door het Killarney National Park en bezoek de Torc waterval (20 meter hoog). Hier staat ook Ross Castle, een kasteel bij een schitterend meer.
  • Het toppunt van deze locatie was toch wel de Ring of Kerry, de beroemde autoroute welke ca. 176 km lang is. Een fantastische weg, met mooie vergezichten over de Atlantische Oceaan! De weg leidt door groene dalen en langs indrukwekkende bergen, zoals de Carantuohill (de hoogste berg van Ierland). Het uitzichtpunt Ladies View is zeker een stop waard.

Niet iedere dag zaten we in de auto, ook een aantal rustdagen op de camping zodat Tess ook lekker kon spelen. Hiervoor hadden we een opblaasbadje meegenomen welke als box fungeerde; een aanrader bij kleine kinderen! Ze kunnen lekker spelen en kruipen, maar ze worden niet zo nat of vies van het gras.

En een roadtrip is geen roadtrip zonder doorreizen, dus ook wat tips voor Zuid-West Ierland!

Na 5 dagen besloten we door te trekken naar beneden, we braken het kampement op en vervolgden de roadtrip via Kenmare om vervolgens een deel van de Ring of Beara mee te pakken over de adembenemende Healy Pass met buitengewone haarspeldbochtwegen naar Bantry. Deze route is echt een aanrader als je in Ierland bent en misschien nog wel mooier dan de Ring of Kerry!

Al gauw kwamen we daarna aan bij een Bed en Breakfast in Baltimore; ‘Church Strand View’ en een uitzicht, dat was er zeker! De volgende dag stapten we weer vroeg in de Mini om via de Zuidkust en het kleurrijke plaatsje Kinsale naar het bekende Blarney te rijden. Blarney is bekend door het oudste kasteel van Ierland. Hier vlakbij is ook Cobh, daar is de Titanic afgevaren voor haar laatste reis. We overnachten hier in een mooie lodge, Blarney Heights.

Omdat we nog een paar dagen bij Dublin wilden doorbrengen besloten we om over de snelweg naar Dublin te racen en vonden in de buurt van Dublin een camping met Transfer naar het centrum.

En natuurlijk ook wat tips voor een bezoek aan Dublin:

• St. Patrick’s Cathedral
  • Trinity College
  • Dublin City Castle
  • Kilmainham Gaol (former prison), erg indrukwekkend!
  • Guinness Brouwerij
  • Phoenix Park
  • Wicklow Mountains. Een adembenemend natuurgebied met een powerscourtwaterval (121 meter hoog), ongeveer 30 km van Dublin.

Na drie dagen op de camping bij Dublin verlieten we het eiland waar we super gave herinneringen hebben gemaakt. Rond 12.00 uur kwamen we aan in Holyhead en moesten nu snel door Engeland rijden omdat de boot in Harwich om 23.00 uur vertrok.

Gaan we de boot terug naar Nederland wel halen…?
Zoals het meestal gaat met een race tegen de klok én dan ook nog met name in een oldtimer, alles zat tegen. Even een snelle plaspauze langs de weg resulteerde in een kapotte Mini, veel olie op de weg en stress. Na wat sleutelwerk geconcludeerd dat de ontsteking kapot gelopen was en we dus niet verder konden. De KNAC gebeld en ondertussen op facebook in een besloten groep voor Miniliefhebbers een oproep gezet. Een zeer vriendelijke Engelsman, welke vlakbij woonde van de plek waar wij waren gestrand nam contact op. Hij bood aan de ontsteking van zijn Mini af te sleutelen en deze te brengen zodat we in ieder geval de boot naar Nederland konden halen. In de tussentijd was het tijd om te avondeten, maar we stonden op een parkeerhaven langs de snelweg met geen winkeltjes dichtbij. Op dat moment was ik (heel!) erg blij dat ik altijd reserve voeding bij me had en Tess smikkelde een potje, koude, spaghetti op.

Nadat we in totaal toch al 2 of 3 uren stil stonden was de ‘nieuwe’ ontsteking gebracht en werd snel op de Mini gezet. De Mini startte daarna al vlug en we moesten haasten om op tijd te zijn voor de boot. Ondertussen nog geen KNAC gespot, maar we reden weer en dus even afgebeld.
Verder besloten we, om tijd te sparen, dat wijzelf aan boord wel wat gingen eten – zelf hadden we nog geen avondeten gehad – en snelden ons naar Harwich.
Rond 22.00 uur reden we Harwich binnen! We hadden het gehaald! Wat een opluchting!

Eenmaal teruggekomen in Nederland hebben we de ontsteking teruggestuurd naar onze held, inclusief wat cadeautjes als dank.

Zoals je zult begrijpen zijn we erg blij dat we bij dit Mini-wereldje horen!
Twijfel je om naar Ierland op vakantie te gaan? Wij kunnen dit echt aanraden! Qua weer is het ons reuze mee gevallen, natuurlijk hebben we wel regen gehad en kan het wat frisser zijn omdat er niet altijd zon is, maar de omgeving maakt zo ontzettend veel goed!

Ik zeg: doen en veel plezier!

Eén antwoord op “Roadtrip Ierland – met baby”