Eerste vakantie met Baby!

Nu moet je voor deze vakantie geen lange en verre reis verwachten, op het moment van de eerste vakantie was ik namelijk nog maar een maand daarvoor bevallen. Maar! We wilden er even met z’n drietjes tussenuit, even genieten van elkaar en van een andere omgeving. We gingen dus naar…

Friesland! We vonden een super leuk hotel in het centrum van Workum: ‘de Herberg van Oom Lammert en Tante Klaasje.’ De hotelkamers bestaan hier uit tuinhuisjes met een bedstee, gieterdouche, veedrinkbak als wastafeltje en ouderwets toilet.

Gelukkig hadden we het weer mee en konden we de aankomstdag gelijk een terrasje pakken op het plein gelegen voor het hotel. Een terrasje pakken met Tess is overigens erg goed te doen. Ze is een tevreden meisje, zolang ze eten krijgt wanneer ze honger. Verder slaapt ze of ze maakt wat gezellig contact. Huilen doet ze niet zoveel, behalve in de avonduren.

Tips in Workum:

• Jopie Huisman Museum, gevestigd in een prachtig pand in het centrum van Workum. Alleen het pand is al de moeite waard! Houd je verder van kunst, neem dan ook zeker een kijkje binnen. Jopie Huisman was een oud ijzerhandelaar en wilde met zijn werk het verhaal vertellen van de mensen 3die hij op doek vastlegde.
  • ‘Sneupen’, ook wel rondsnuffelen! Workum is hier echt geschikt voor met haar vele verrassende winkeltjes, galeries en musea. Een sfeervol winkelgebied!
  • Restaurant Sluiszicht, een gezellig terras met zicht op de kettingbrug. Hier kun je heerlijk mensen kijken en hebben we dan ook een aantal uren doorgebracht. Het eten is hier overigens ook voortreffelijk!

Zoals ik al eerder heb laten doorschemeren zijn wij beiden erg fan van auto rijden en dan met name in een klassieke Mini. Deze vakantie zijn we met onze ‘gewone’ auto, dat was iets praktischer met de Maxi Cosi. Maar voor ons geen vakantie zonder toertocht!

Een deel van de elfstedentocht rijden
Als eerste reden we naar Hindeloopen, je rijdt over de ophaalbrug de stad binnen. Het mooiste rijden is via de haven en het blauwe reddingsbrigade huisje. Net na Hindeloopen heb je het historische Badpaviljoen, de moeite van een korte stop waard! Hier hebben we heerlijk geluncht.

Na onze buikjes allemaal te hebben volgegeten reden we door naar Stavoren, zodoende kon Tess lekker in de auto slapen. Al vlug sliep madam dan ook en konden we helemaal genieten van de prachtige omgeving.
Vanuit Stavoren reden we naar Laaksum, bekend van het kleinste haventje van Nederland. Zo klein dat we er bijna voorbij reden zonder het überhaupt op te merken! Hier vlakbij heb je ook een zwerfkei monument, doordat Tess sliep hebben we niet gekeken waar precies voor, maar mocht je tjid hebben is het wel een mooie pauze plek!

Via Balk en door Wijckel vervolgden we onze route naar het kleinste plaatsje van de elf steden; Sloten. In tussen was Tess weer wakker geworden en besloten we onze benen te strekken. Dit plaatsje bestaat uit prachtige panden en bruggetjes; een plaatje om te bezoeken! Ook de stadsgracht met bomen aan weerszijden is het bezichtigen waard.

Van de vele indrukken werd ik al vrij snel moe en we besloten de route via Heeg en het Gaastmeer weer terug naar het hotel te volgen. Deze waterrijke omgeving vraagt om te watersporten en je ziet hier dan ook vele windsurfers.

Op de laatste dag brachten we nog een bezoekje aan het IJsselmeer. Vlakbij Workum is er volop gelegenheid om van het water te genieten. Watersporten als kitesurfen, kanoën en zeilen zijn hier dan ook razend populair en op vele locaties te huren. Wij namen alleen een kijkje op het strand, hiervoor is een draagdoek aan te raden, een kinderwagen en mul zand is zeer onhandig… Maar Tess heeft voor het eerst de zee gezien!

Het weekje Friesland heeft ons goed gedaan en zoals je leest is het volgens ons echt een aanrader om hierheen te gaan! Mocht je er binnenkort heen gaan hoop ik dat je wat aan mijn tips hebt.