Druk, druk, druk!

Kennen jullie het knagende gevoel tekort te schieten voor je partner, kinderen of zelfs vrienden en familie? Te weinig rust nemen om recreatief te lezen of juist teveel tijd besteden op social media. Gedachteloos Facebook openen erdoorheen scrollen en eigenlijk niets lezen? Om vervolgens met een vol hoofd te gaan slapen en een rusteloze nacht tegemoet gaan – en de volgende dag in hetzelfde patroon blijven?

Druk druk druk, dat is wat tegenwoordig bijna iedereen is. Onlangs las ik een oud nieuwsbericht met als titel ‘alleen sukkels hebben het druk’. Nou is bijna mijn standaard antwoord op de vraag ‘hoe gaat het?’: druk! Dit gaat gepaard met een schuldgevoel tegenover Tess – ik zou graag wat meer van mijn vrije tijd aan haar besteden dan aan randzaken. Hoewel ik mezelf voorhoud dat ik deze randzaken ook erg leuk vindt, krijg ik steeds meer mijn twijfels.

Mijn weekplanning in het kort:

  • Maandag, Werken en ’s Avonds hardlopen.
  • Dinsdag, vrije dag met Tess – vaak volgepland met vrienden bezoeken, vrijwilligerswerk in het verzorgingstehuis of voorbereidingen voor een scoutingopkomst. ’s Avonds heb ik scouting.
  • Woensdag, Werken en ’s Avonds sporten of bezig met het huishouden / andere klusjes (bv. organisatie van evenementen die ik organiseer of uitzoeken van informatie voor commissies waar ik in zit). Deze plan ik over het algemeen in als Tess in bed ligt.
  • Donderdag, Werken en ’s Avonds is het mijn thuis-blijf-avond, oftewel hobby tijd! Maar over het algemeen vul ik deze met het huishouden of andere klusjes (zie boven).
  • Vrijdag, Werken en een vrije avond proberen te houden om bij te komen. Maar ook deze loopt regelmatig vol met allerlei randzaken.
  • In het weekend hebben we veel activiteiten van o.a. scouting, Miniclub, vrienden, etc. Heel erg leuk, totdat je zelf een groot deel organiseert en er meer stress van hebt dan plezier…

Tijd om kritisch te kijken naar waarmee ik mijn dag zoal vul en wat ik met een rode pen kan schrappen. Met name tijdsbesteding waar ik geen of weinig energie van krijg moet eraan geloven en zullen uit mijn agenda worden verbannen. Het is tijd om aan mezelf te denken in plaats van steeds maar aan alles en iedereen om mij heen. Mijn gezin komt de komende tijd op de eerste plek en ik hoop zo dat ik sterk genoeg ben om dat zo te houden.

Met een kritisch oog kijken naar alle commissies en nevenactiviteiten van mij:

  1. Nieuwe scoutfit, afrondende fase – ik houd me op de achtergrond.
  2. Nieuwe informatiemap, balletje ligt bij mij – inhoudelijk moeten er wat zaken aangepast worden, daarna probeer ik wat meer te delegeren. Ik verwacht deze ook snel in de afrondende fase.
  3. Scouting jubileum¸ ondersteunend. Uitvoering inclusief anderen.
  4. Organisatie Scouting Wedstrijden, twijfel of ik deze nog wil oppakken. De wedstrijden zijn pas in april/mei volgend jaar dus kan ik nog even over nadenken. Het weekend zelf is wel altijd super gezellig en energie gevend, dus iets wil ik hier wel in blijven doen. Misschien met minder verantwoordelijkheden.
  5. Scouting leiding, na de zomervakantie een andere groep, heel veel zin in. Ik verwacht hier weer energie van te krijgen. Voor nu ben ik blij dat het bijna zomervakantie is.
  6. Praktijkbegeleiding, nieuwe uitdaging binnen scouting. Hier is redelijk goed mee te schuiven en zit niet een hele strenge deadline aan vast.
  7. Social media bijhouden, deze doe ik voor zowel de scouting als de atletiek. Geen moetje en leuk om te doen! Mag blijven.
  8. Atletiektrainer, na de zomervakantie pak ik de atletiek weer op. Deze valt vlak voor mijn eigen hardlooprondje dus is mooi te combineren. Benieuwd of ik hier energie van ga krijgen.
  9. Persoonlijke blog bijhouden, heerlijk om van me af te kunnen schrijven. Idem geen moetje en leuk om te doen! Blijft!

Gelukkig zijn de open dag en de sportweek (bijna) verleden tijd, deze twee zaken zo vlak op elkaar was een slechte planning. Uitgeblust was ik na de open dag. De organisatie van activiteiten vind ik erg leuk, mits er een betrokken groep achter je staat. Persoonlijk vind ik het erg jammer dat iedere keer hetzelfde groepje actief is, terwijl de vereniging zoveel meer leden heeft. Er kan zoveel meer uit de groep gehaald worden. Toch kijk ik positief terug op de open dag, we hebben er toch maar wat moois neer kunnen zetten en de aanwezige geïnteresseerden waren enthousiast!
Voor wat betreft de sportweek kon ik met hulp van anderen iets meer loslaten en mezelf terugvinden.

Ik kan er erg naar uitkijken om straks niets te moeten op dinsdag, geen rekening te hoeven houden mét en gewoon tijd te besteden aan mijn dochter. Voor nu dus ook besloten dat ik geen verdere verplichtingen aanneem. Ik weet niet meer precies welk artikel, maar ik las dat een succesvol persoon het vaakst ‘nee’ zegt. Deze persoon denkt met name aan zichzelf en staat minder klaar voor anderen. Heel tegenstrijdig met hoe ik in elkaar zit, maar ik moet eraan geloven en wat meer werken aan mijn eigen ‘succes’ en rust creëren, ook al kan ik absoluut niet stil zitten.

5 houd-de-focus-erbij-tips
In het artikel ‘alleen sukkels hebben het druk’ staan 5 tips om de focus erbij te houden. Ik merk dat, doordat ik teveel hooi op mijn vork neem, mijn concentratie ver te zoeken is en ik teveel tegelijk wil doen. Ik ga een poging wagen deze 5 tips toe te passen!

Tip 1) Creëer concentratie, leg je telefoon vaker weg. Enigszins huiverig ben ik om deze uit te voeren, omdat ik dan geen foto’s meer kan maken. Maar is dat wel zo erg? Een stemmetje in mijn hoofd zegt dat er genoeg andere momenten zijn om foto’s te maken en dat Tess liever mama ziet dan de camera… Op dinsdag blijft mijn telefoon dus wat vaker thuis en ga ik mijn volle aandacht aan Tess besteden.

Tip 2) Plan je tijd in grote brokken, cluster vergelijkbare activiteiten. Nog niet helemaal zeker hoe ik dit precies ga inrichten in mijn nieuwe ‘rustige’ leven. Als iemand een tip hiervoor heeft, hoor ik het graag.

Tip 3) Durf niets te doen. Hier ben ik misschien wel het meeste ‘bang’ voor. Niets doen, gewoon zitten of gedachteloos rondwandelen. Deze momenten zijn de oorsprong van vernieuwing en creativiteit.
Ik weet zeker dat ik hiervoor niet moet thuisblijven, dan begin ik te snel aan het huishouden. Een rondje wandelen, genieten van de omgeving, misschien combineren met alleen sporten en het hoofd leegmaken. Grappig, of nou ja is het grappig? Als ik dit zo teruglees probeer ik gelijk al een invulling te bedenken om niets te doen. Hier moet ik aan werken…

Tip 4) Ontwikkel een ochtendroutine. ’s Ochtends vroeg is het eerste wat ik doe Facebook en Instagram checken – waarom? Geen idee… Maar dat is mijn ontwikkelde manier van rustig wakker worden. Vanaf nu; streep erdoor, dat moet anders! Rustig wakker worden kan vast ook met een boek of iets dergelijks. Het hoeven maar een paar bladzijdes per ochtend te zijn. Voordeel is dat ik dan gelijk toekom aan boeken die nog op mijn lijstje staan om te lezen. Ik schat zo in dat deze verandering veel doorzettingsvermogen gaat kosten, het is zo gemakkelijk om terug te vallen in oude patronen. Maar ik ga ervoor en ik zet mijn beste beentje voor.

Tip 5) Doe niet alles. Wie mij kent weet dat ik geen halve dingen doe. Organiseer ik een evenement dan ben ik slecht in delegeren en doe ik het graag zelf. Grotendeels omdat ik dan weet dat het op de manier gebeurd zoals ik graag zou willen. Maar… Is een andere manier ook per se slecht?
Daar kan ik toch volmondig NEE op zeggen. Waarom het voor mij dan toch moeilijk is om los te laten? Dat is mijn perfectionisme. Een mooie zin die in het originele bericht erbij staat is; “Als je alles doet, bereik je niks.” Voor nu gaat er dus een streep door nieuwe aanvragen voor commissies/ evenementen/ randzaken.

Met kleine stapjes komen we bij hetgeen ik wil bereiken. Mijn weekplanning wordt in ieder geval rustiger.

  • Maandag, ’s Avonds eten bij mijn ouders, atletiektraining geven en zelf hardlopen.
  • Dinsdag, vrije dag (incl. avond) met Tess.
  • Woensdag, ’s Avonds eventueel sporten, huishouden, maar ook soms niets; date night?!
  • Donderdag, ’s Avonds Hobby invulling, bijv. inplakken van foto’s in het fotoboek van Tess, recreatief boek lezen of een blog schrijven.
  • Vrijdag, Vrije avond of afspreken met vrienden; dat valt ook onder ontspanning!
  • In het weekend hebben we veel activiteiten van o.a. scouting, Miniclub, vrienden, etc. die ik zelf niet organiseer! Op de zaterdagochtend na dan, dan geef ik vanaf september leiding bij de bevers.

Een verademing om dit voor mezelf te verhelderen, uit te schrijven – nu nog toepassen en ik weet zeker; na de vakantieperiode ben ik een her-opgeladen persoon die veel meer tijd heeft voor dingen die er voor mij écht toe doen!

Hoe ik inbeeld dat het over 2 maanden gaat; ik zal het D-woord niet meer uitspreken als antwoord op de vraag ‘hoe gaat het?’. Ik zal een leukere moeder zijn voor dochterlief. Ik zal niet meer (heel erg) verslaafd zijn aan mijn telefoon en dan met name doelloos iedere 5 minuten social media openen én ik zal veel meer rust hebben in mijn eigen hoofd.

Ik kijk ernaar uit! Helpen jullie mij om dit vol te houden en mij niet te vragen om iets te organiseren?

Eén antwoord op “Druk, druk, druk!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *